Bildmoment Färg
Du ska arbeta med redskap för bildframställning.
Du får kunskap om färger och deras betydelsebärande egenskaper och hur dessa kan användas i bildskapande arbete.
Du arbetar med material och verktyg för tvådimensionellt arbete och hur dessa kan användas för bestämda syften.
Förmågor du ska utveckla:
Färger som finns mitt emot varandra i färgcirkeln kallas komplementfärger (motsatsfärger).
Du ska arbeta med redskap för bildframställning.
Du får kunskap om färger och deras betydelsebärande egenskaper och hur dessa kan användas i bildskapande arbete.
Du arbetar med material och verktyg för tvådimensionellt arbete och hur dessa kan användas för bestämda syften.
Förmågor du ska utveckla:
- Förmåga att utveckla idéer
- Förmåga att använda tekniker, verktyg och material
- Förmåga att kombinera former, färger och bildkompositioner
- Förmåga att framställa kommunikativa bilder
- Förmåga att utvärdera arbetsprocessen
Färgcirkel (att blanda och använda färger)
Med hjälp av färgcirkeln lär du dig att blanda färger och använda färger.
Med primärfärgerna gul, röd och blå kan du blanda till andra färger.
När du blandar två primärfärger ("förstafärger") får du en sekundärfärg ("andrafärg" eller "blandad färg").
Sekundärfärgerna är orange, lila och grön.
Sekundärfärgerna är orange, lila och grön.
Färger som finns mitt emot varandra i färgcirkeln kallas komplementfärger (motsatsfärger).
Färgnyanser på kläder
Ta reda på! Vad heter färger på kläder? Titta i klädkataloger eller klädföretag på internet!
Välj 6 färger från en klädkatalog eller klädföretag. Klistra in kläderna i Pages eller klipp ut ur en riktig klädkatalog.
Välj inte vanliga namn som ljusröd, röd eller mörkröd. Välj speciella färgnamn och måla färgnyanserna på ett papper. Skriv färgernas namn och var färgernas namn kommer från. Varifrån kommer apelsingul, paprika och maskrosgul?
Måla färgerna med vattenfärg på ett papper och skriv deras namn. Du får bara använda gul, röd, blå, vit och svart när du blandar färgerna.
Apelsingul |
Maskrosgul |
Paprika |
Apelsingul |
Vem bestämmer färgnamnen på kläder? Varifrån kommer färgnamnen? Kanske från frukt, blommor eller choklad?
Lavendel |
Chokladbrun |
Reklam för kläder/klädkatalogsida/klädannons
Begrepp att kunna: layout, komplementfärger, ton-i-ton
Gör en layout med kläder.
Du ska ha minst två klädesplagg och hitta på minst två färgnamn på dina kläder (exempel: Solero-gul). Skriv också vad kläderna kostar.
Material:
Skissa först dina idéer med blyerts. Arbeta sedan med vattenfärger på A4-papper i stående format.
Solero |
Solerogul T-shirt |
Hur ska din layout se ut för att katalogsidan ska se lockande ut och sälja många kläder?
Se hur klädkatalogerna ser ut!
För att du ska kunna rita "kantiga" saker som man kan se från två sidor ska vi arbeta med något som kallas tvåpunktsperspektiv. Du ska kunna rita en låda/paket, stol och ett hus i 3D (tre dimensioner: längd, bredd och djup).
Bilduppgift 1: Rita låda/paket
Klicka på länken nedan
Video: Att rita en låda
Vad vill du ha i present när du fyller år?
1. Rita ett oöppnat paket.
2. Rita samma paket, men nu ska man kunna se vad som finns i paketet. Hur ritar du ett öppet paket? Fundera! Du kan också söka på internet.
Träna mer på att rita lådor/paket. Välj en av följande uppgifter:
Vad vill din syster ha i present när hon fyller år?
Vad vill din bror ha i present när han fyller år?
Vad vill Pippi Långstrump ha i present när hon fyller år?
Vad vill Bart Simpson ha i present när han fyller år?
Vad vill Bart Simpson ha i present när han fyller år?
Klicka på länken nedan (rita på A3-papper, designa ett hus och miljön runt huset, gör skisser, färglägg inte)