Årskurs 8 – Bildarbete "Animerad film"
Ofta används benämningen "tecknad film" likvärdigt med "animerad film", men tecknad film är alltså egentligen endast en typ av animerad film.
För betyg E ska du beskriva animerade filmers uttryck, innehåll och funktion på ett enkelt sätt med viss användning av ämnesspecifika begrepp som exempelvis tecknad film, stop motion-animerad film och datoranimerad film.
Tecknad film
Lergubbefilm (stop motion-animerad film)
Detta centrala innehåll ska bearbetas
Bildframställning
Redskap för bildframställning
Bildanalys
- Animerad film, eller animationer, är ett samlingsnamn för filmer som skapats genom animering.
- Man brukar skilja på tre typer av animerad film: tecknad film, datoranimerad film och olika typer av stop motion-animerad film. Vi ska arbeta med tecknad film och stop-motion animerad film med modellera.
- En spelfilm återskapar rörelse, medan animation skapar rörelse.
Ofta används benämningen "tecknad film" likvärdigt med "animerad film", men tecknad film är alltså egentligen endast en typ av animerad film.
För betyg E ska du beskriva animerade filmers uttryck, innehåll och funktion på ett enkelt sätt med viss användning av ämnesspecifika begrepp som exempelvis tecknad film, stop motion-animerad film och datoranimerad film.
Tecknad film
Eleven har först ritat Homer på ett vanligt papper, skissen i blyerts och sedan med svart tuschpenna på ljusbord för att förstärka linjerna. Sedan har eleven scannat in och färglagt Homer i det webbaserade programmet pixlr och därefter är det dags att sätta honom i rörelse – att animera! |
Lergubbefilm (stop motion-animerad film)
"Gangnam Style" |
Här använder en elev sin mobiltelefon för att fota. Stop motion-animeringen blir att ankan böjer sig ner för att dricka vatten. |
Man kan forma egna figurer eller figurer som redan finns! |
Detta centrala innehåll ska bearbetas
Bildframställning
- Framställning av berättande om egna erfarenheter, åsikter och upplevelser.
- Kombinationer av bild, ljud och text i eget bildskapande.
- Digital bearbetning av fotografier och andra typer av bilder.
- Presentationer av eget bildskapande.
Redskap för bildframställning
- Former, färger och bildkompositioner samt deras betydelsebärande egenskaper och hur dessa kan användas i bildskapande arbete.
- Material och verktyg för två- och tredimensionellt arbete och hur dessa kan användas för bestämda syften.
Bildanalys
- Ord och begrepp för att kunna läsa och samtala om bilders utformning och budskap.
Följande förmågor ska utvecklas
Förmåga att framställa kommunikativa bilder
Förmåga att använda och kombinera tekniker, verktyg och material
Förmåga att kombinera former, färger och bildkompositioner
Förmåga att utveckla idéer
Undersökande förmåga
Förmåga att välja lämplig presentationsform
Förmåga att utvärdera arbetsprocessen
|
|
Arbetsformer och tidsåtgång
Hela höstterminen
|