Årskurs 8

Årskurs 8 – Bildarbete "Animerad film"



  • Animerad film, eller animationer, är ett samlingsnamn för filmer som skapats genom animering. 
  • Man brukar skilja på tre typer av animerad film: tecknad film, datoranimerad film och olika typer av stop motion-animerad film. Vi ska arbeta med tecknad film och stop-motion animerad film med modellera.
  •  
     
Gemensamt för all animation är att man sätter ihop bilder som från början är stilla för att det ska se ut som om de rör sig. Även "vanlig" film består av flera stillbilder i rad, men här har stillbilderna återskapat en rörelse från verkligheten. 

  • En spelfilm återskapar rörelse, medan animation skapar rörelse.  

Ofta används benämningen "tecknad film" likvärdigt med "animerad film", men tecknad film är alltså egentligen endast en typ av animerad film.

För betyg E ska du beskriva animerade filmers uttryck, innehåll och funktion på ett enkelt sätt med viss användning av ämnesspeci­fika begrepp som exempelvis tecknad film, stop motion-animerad film och datoranimerad film.
 




Tecknad film

Eleven har först ritat Homer på ett vanligt papper, skissen i blyerts och sedan med svart tuschpenna på ljusbord för att förstärka linjerna. Sedan har eleven scannat in och färglagt Homer i det webbaserade programmet pixlr och därefter är det dags att sätta honom i rörelse – att animera!


Lergubbefilm (stop motion-animerad film) 
"Gangnam Style"

Här använder en elev sin mobiltelefon för att fota. Stop motion-animeringen blir att ankan böjer sig ner för att dricka vatten.


Man kan forma egna figurer eller figurer som redan finns!



Detta centrala innehåll ska bearbetas

Bildframställning

  • Framställning av berättande om egna erfarenheter, åsikter och upplevelser.
  • Kombinationer av bild, ljud och text i eget bildskapande.
  • Digital bearbetning av fotografier och andra typer av bilder.
  • Presentationer av eget bildskapande.

Redskap för bildframställning

  • Former, färger och bildkompositioner samt deras betydelsebärande egenskaper och hur dessa kan användas i bildskapande arbete.
  • Material och verktyg för två- och tredimensionellt arbete och hur dessa kan användas för bestämda syften.

Bildanalys

  • Ord och begrepp för att kunna läsa och samtala om bilders utformning och budskap.

Följande förmågor ska utvecklas

Förmåga att framställa kommunikativa bilder

Förmåga att använda och kombinera tekniker, verktyg och material

Förmåga att kombinera former, färger och bildkompositioner

Förmåga att utveckla idéer

Undersökande förmåga

Förmåga att välja lämplig presentationsform

Förmåga att utvärdera arbetsprocessen






Arbetsformer och tidsåtgång

Hela höstterminen