|
Årskurs 9
1. Att skissa saker. Stilleben.
2. Akrylmåleri på duk och kunskap om konstnären och målningen.
Under höstterminen och första delen av vårterminen arbetar du med “Konsthistoriskt måleri”. Du kommer att måla en tavla (40x30cm) i akryl (tjock “konstnärsfärg”) och göra en informationssida om konstnären och målningen.
Välj en konstnär och en målning.
Måla din tavla med akrylfärg.
Gör ett informationsblad om din konstnär.
Öppna Pages> Välj Arkiv> Välj Nytt från mallväljare>Välj Nyhetsbrev> Välj en lämplig mall för din konstnär |
Om konstnären (du måste skriva din källa, var du har hämtat informationen ifrån)
- Vad heter din konstnär? När och var är konstnären född?
Om målningen (du måste skriva din källa, var du har hämtat informationen ifrån)
- Vad heter din målning? Vilket år är målningen gjord?
- Var i världen finns tavlan? Vilket land, stad och museum?
- Berätta varför du valde just den målning du har valt. Vad är det som tilltalar dig i motivet, färgerna, tekniken? Annat?
- Presentera information (bild och text) om konstnären och målningen, välj själv vad du vill berätta.
- Elevens målning har ett enkelt bildspråk och delvis genomarbetade uttrycksformer så att budskapet framgår.
- I arbetet kan eleven använda olika tekniker, verktyg och material på ett i huvudsak fungerande sätt och prövar då hur dessa kan kombineras för att skapa olika uttryck.
- Eleven kombinerar former, färger och bildkompositioner på ett i huvudsak fungerande sätt.
- Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt. Dessutom presenterar eleven sina bilder med viss anpassning till syfte och sammanhang.
- Eleven ger enkla omdömen om arbetsprocessen och visar då på enkla samband mellan uttryck, innehåll, funktion och kvalitet i bildarbetet.
- Eleven tolkar historiska bilder och för då enkla och till viss del underbyggda resonemang med kopplingar till egna erfarenheter, andra verk och företeelser i omvärlden. Dessutom beskriver eleven bildernas och verkens uttryck, innehåll och funktion på ett enkelt sätt med viss användning av ämnesspecifika begrepp.
Kunskapskrav för betyg C
- Eleven visar ett utvecklat bildspråk i arbetet med målningen och relativt väl genomarbetade uttrycksformer så att budskapet framgår.
- I arbetet kan eleven använda tekniker, verktyg och material på ett relativt väl fungerande och varierat sätt och prövar och omprövar då hur dessa kan kombineras för att skapa det uttryck som krävs för det valda verket.
- Eleven kombinerar former, färger och bildkompositioner på ett relativt väl fungerande sätt.
- Eleven kan i det bildskapande arbetet utveckla delvis egna idéer. Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt. Dessutom kan eleven presentera sina bilder med relativt god anpassning till syfte och sammanhang.
- Eleven kan också ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen och visar då på förhållandevis komplexa samband mellan uttryck, innehåll, funktion och kvalitet i bildarbetet.
- Eleven kan tolka historiska bilder och visuell kultur och för då utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang med kopplingar till egna erfarenheter, andra verk och företeelser i omvärlden. Dessutom beskriver eleven bildernas och verkens uttryck, innehåll och funktion på ett utvecklat sätt med relativt god användning av ämnesspecifika begrepp.
Kunskapskrav för betyg A
- Elevens målning har ett välutvecklat bildspråk och väl genomarbetade uttrycksformer så att budskapet framgår.
- I arbetet kan eleven använda tekniker, verktyg och material på ett väl fungerande, varierat och idérikt sätt och prövar och omprövar då systematiskt hur dessa kan kombineras för att skapa det uttryck som krävs för det valda verket. Dessutom kombinerar eleven former, färger och bildkompositioner på ett väl fungerande sätt.
- Eleven kan i det bildskapande arbetet utveckla egna idéer genom att återanvända historiska bilder.
- Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt. Dessutom kan eleven presentera sina bilder med god anpassning till syfte och sammanhang.
- Eleven kan också ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen och visar då på komplexa samband mellan uttryck, innehåll, funktion och kvalitet i bildarbetet.
- Eleven kan tolka historiska bilder och visuell kultur och för då välutvecklade och väl underbyggda resonemang med kopplingar till egna erfarenheter, andra verk och företeelser i omvärlden. Dessutom beskriver eleven bildernas och verkens uttryck, innehåll och funktion på ett välutvecklat sätt med god användning av ämnesspecifika begrepp.